Koncepcja
KONCEPCJA PRACY NIEPUBLICZNEGO PRZEDSZKOLA
„Kraina dziecięcych marzeń”
Diagnoza
Opracowanie koncepcji pracy Niepublicznego Przedszkola „Kraina dziecięcych marzeń”, poprzedzone zostało diagnozą pracy przedszkola, wynikającą z analizy jego mocnych i słabych stron. Tworząc koncepcję pracy, uwzględniono również potrzeby środowiska lokalnego, możliwości przedszkola – zarówno kadrowe, jak i bazowe oraz statut placówki.
Koncepcję opracowano na lata 2016/2017–2020/2021.
Ogólne cele koncepcji pracy przedszkola:
- przedszkole organizuje procesy wspomagania rozwoju i edukacji dzieci w sposób sprzyjający uczeniu się,
- dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej,
- respektowane są normy społeczne,
- przedszkole wspomaga rozwój dzieci, • nauczyciele współpracują w planowaniu i realizowaniu procesów edukacyjnych,
- przedszkole promuje wartość wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym,
- rodzice są partnerami przedszkola,
- przedszkole jest miejscem aktywnego rozwoju dzieci, ich osobowości, umiejętności oraz pasji,
- przedszkole wspiera dzieci w ich indywidualnym rozwoju oraz w rozwijaniu uzdolnień,
- przedszkole realizuje wychowanie dzieci do wartości, by lepiej orientowały się, co jest dobre, a co złe.
Misja przedszkola
Przedszkole jest otwarte na oczekiwania i potrzeby dzieci i rodziców, promuje działania twórcze, wrażliwe na drugiego człowieka, piękno otaczającego świata, muzykę i sztukę.
Ponadto, przedszkole przygotowuje dzieci do podjęcia nauki w szkole i rozwija ich kompetencje poznawcze. Dzieci zdobywają wiedzę głównie przez aktywne poszukiwania i odkrywanie otaczającej je rzeczywistości. W toku działania nabywają praktyczne umiejętności, są także zachęcane do twórczego rozwiązywania problemów. Przedszkole respektuje zasady zrównoważonego rozwoju w aspektach: przyrodniczym, społecznym, ekonomicznym i kulturowym. Dzieci są uczone troski o własne zdrowie, zachęca się je do aktywności ruchowej i poznawczej w naturalnym otoczeniu – dzięki temu jednocześnie obserwują i badają przyrodę, odkrywają mądrość jej praw oraz uczą się racjonalnie korzystać z jej naturalnych zasobów dla zdrowia i zaspokojenia własnych potrzeb.
Przedszkole podejmuje także działania na rzecz kształtowania poczucia własnej wartości dziecka. Wprowadza podstawowe zasady funkcjonowania w grupach społecznych przez ustalanie praw i obowiązków oraz naukę ich respektowania. Dzieci uczą się współdziałania w grupie, co daje im możliwość docenienia wartości wspólnego dzieła i pracy zespołowej.
Przedszkole prowadzi planowy proces wychowawczy oparty na najważniejszych wartościach – dzieci uczą się odróżniać dobro od zła. Katalog wartości obejmuje także: piękno, prawdę, miłość, przyjaźń, współdziałanie, odpowiedzialność, szacunek, tolerancję, zdrowie, przyrodę, ojczyznę.
Kierunki realizacji koncepcji pracy
- Wspomaganie rozwoju dzieci z wykorzystaniem nowoczesnych metod pracy i środków edukacyjnych.
- Realizacja koncepcji „Wychowania do wartości”.
- Promocja zdrowia i aktywności ruchowej.
- Edukacja przez sztukę, kulturę swojego regionu, budzenie patriotyzmu.
- Promocja wychowania przedszkolnego w środowisku lokalnym.
Sylwetka absolwenta przedszkola:
- potrafi funkcjonować w nowym środowisku,
- współdziała w grupie,
- jest samodzielny,
- jest kulturalny – zna dobre maniery,
- posiada podstawową wiedzę o świecie,
- potrafi wyrażać swoje uczucia, panuje nad emocjami,
- porozumiewa się z dorosłymi i rówieśnikami,
- przestrzega praw i wywiązuje się z obowiązków,
- przestrzega norm i zasad społecznych,
- ma bogatą wiedzę o środowisku, jego zasobach i ich ochronie,
- odróżnia dobro od zła,
- jest tolerancyjny i otwarty na potrzeby drugiego człowieka,
- ma poczucie bycia Polakiem i Europejczykiem,
- interesuje się nauką i techniką,
- aktywnie podejmuje działania,
- potrafi współdziałać w zespole,
- lubi działania twórcze,
- jest wrażliwy na piękno i artystyczne formy przekazu,
- zna i akceptuje zasady zdrowego stylu życia.
Metody pracy przedszkola
W przedszkolu umożliwia się dzieciom aktywność poznawczą i twórczą oraz wspiera rozwój ich zainteresowań i talentów. Stosuje się tradycyjne rozwiązania metodyczne w pracy z dziećmi oraz metody innowacyjne, m.in.:
- system edukacji przez ruch D. Dziamskiej,
- twórcze metody aktywności ruchowej,
- Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz,
- czynnościowe nauczanie matematyki,
- metody aktywizujące i twórczego myślenia,
- zabawy badawcze i doświadczenia,
- pedagogikę zabawy KLANZA,
- metodę odimiennej nauki czytania I. Majchrzak.
Zasady współpracy zespołu pedagogicznego
W przedszkolu panuje pogodna atmosfera, a życzliwi nauczyciele umiejętnie otaczają opieką wszystkie dzieci. Wysoko wykwalifikowana kadra pedagogiczna posiada umiejętność prowadzenia zajęć w taki sposób, aby zainteresować i zaktywizować dzieci. Prowadzone zajęcia i sytuacje edukacyjne są dostosowane do możliwości rozwojowych dzieci. Nauczyciele współpracują ze sobą i dzielą się zdobytą wiedzą, wspólnie analizują pojawiające się problemy. W celu zapewnienia optymalnych warunków dla osiągnięcia sukcesów rozwojowych każdego dziecka nauczyciele monitorują indywidualny rozwój dzieci, prowadząc systematyczne obserwacje. Nauczyciele diagnozują gotowość szkolną dzieci i w zależności od wyników badania prowadzą zajęcia wspomagające i korygujące rozwój dziecka oraz udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Zasady współpracy z rodzicami i środowiskiem lokalnym
Przedszkole aktywnie współpracuje z rodzicami oraz instytucjami działającymi w lokalnym środowisku, a także z instytucjami działającymi na rzecz dzieci, w tym o specjalnych potrzebach edukacyjnych. Nauczyciele wspierają rodziców w wychowywaniu dzieci, udzielają wskazówek pomocnych w radzeniu sobie z pojawiającymi się trudnościami wychowawczymi i edukacyjnymi ich dzieci.
Preferowane formy współpracy z rodzicami obejmują:
- zebrania ogólne i grupowe,
- dni otwarte przedszkola,
- zajęcia adaptacyjne dla nowo przyjętych dzieci,
- konsultacje i porady indywidualne,
- kącik dla rodziców (informacje, eksponowanie prac),
- zajęcia otwarte dla rodziców,
- organizacja szkoleń i warsztatów zwiększających umiejętności wychowawcze rodziców,
- organizacja uroczystości, koncertów, konkursów, w tym włączenie rodziców do organizacji imprez przedszkolnych,
- angażowanie rodziców w pracę na rzecz przedszkola i poszczególnych grup.
Kierunki planowanych zmian
- Doskonalenie systemu wspomagania rozwoju dziecka i udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Promocja zdrowia, aktywności ruchowej i zdrowego żywienia.
- Realizacja nowatorstwa pedagogicznego.
- Wychowanie do wartości oparte na poszanowaniu norm i zasad.
- Wychowanie przez sztukę i rozwijanie aktywności twórczej.
- Doskonalenie systemu współpracy z rodzicami i środowiskiem.
- Promocja przedszkola i sprawny system obiegu informacji.
Priorytety na lata 2016/2017–2020/2021:
- Aktualizacja i doskonalenie systemu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Promocja zdrowia i świadomości ekologicznej.
- Budowanie skutecznego systemu współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych.
- Stworzenie nowych procedur usprawniających pracę przedszkola.
- Inspirowanie kadry pedagogicznej do tworzenia nowatorskiego i twórczego stylu pracy, poszerzanie jej kompetencji.
- Doskonalenie bazy przedszkola.
Przyjęta do realizacji na posiedzeniu Rady Pedagogicznej dnia: 6.09.2016 r.